-25% lämpimistä uutuuksista!

Lajittele tuotteita

Tuotemerkit
Näytä kaikki Piilota
Urheilulajit
Näytä kaikki Piilota
Värit
Näytä kaikki Piilota

Foamrollerit

Ovatko lihaksesi jäykät triathlonin, salitreenin tai jalkapallopelin jäljiltä? Foamrolleri on yhä yleistyvä treenivaruste, jota on nähtävissä niin kuntosaleilla kuin olohuoneen matoillakin. Käyttämällä omaa kehonpainoasi sekä tätä pitkulaista muovista rullaa voit lisätä verenkiertoasi, vähentää jännittyneisyyttä ja rentouttaa kehon intensiivisen treenin jälkeen. Tämä onkin paras treenivaruste sinulle, jolla on selkäjäykkyyttä tai muita selkäongelmia.

Mikä on foamrolleri?

Foamrolleri on pitkulaisen muotoinen muovinen rulla, jota käytetään lihasten hieromiseen, jäykkien nivelten venyttämiseen sekä kehon verenkierron lisäämiseen. Foamrolleri on usein valmistettu pehmeästä vaahtomuovista (joskus EVA-muovista) nimensä mukaisestikin.

Miksi ostaisin foamrollerin?

Foamrolleria voi käyttää erilaisiin liikkuvuusharjoituksiin. Jos sinulla on jäykkä toimistokroppa hyödyt varmasti foamrollerin käytöstä, sillä se auttaa paikallaan istumisesta aiheutuneissa ongelmissa. Vaikka elämäntapasi olisikin hyvin aktiivinen voi foamrollerista silti olla sinulle apua. Rankan treenin jälkeen foamrolleri auttaa palautumaan nopeammin yksinkertaisesti hieromalla kipeitä lihaksiasi. 

Miksi foamrolleri on hyvä?

Foamrollerin käytöstä on paljon hyötyä, mutta sen pääideana on lisätä kehon verenkiertoa normaalin hieronnan tavoin. Hieroessasi tiettyä lihasta veri kulkeutuu lihakseen, mikä saa sen hapettumaan. Tämä taas on edellytyksenä nopealle palautumiselle. Mikäli olet todella kankea voi olla myös hyvä käyttää foamrolleria venyttelyyn. On monia hyviä harjoituksia, joita foamrollerilla voi tehdä liikkuvuuden parantamiseksi.

Koska foamrolleria tulisi käyttää?

Foamrolleria tulisi käyttää joko ennen treeniäsi tai sen jälkeen. Jotkut tykkäävät venytellä foamrollerin avulla lämmitelläkseen, kun taas toiset käyttävät sitä hieroakseen jäykkiä niveliään. Jos käytät foamrolleria ennen treeniäsi, pidä huoli, ettet paina liian lujaa, sillä kehosi ei ole vielä lämmennyt. Aloita painelemalla lihaksiasi hieman kevyemmin, jotta veri lähtee kiertämään. Sen jälkeen voit alkaa rullaamaan foamrollerisi yli. Riippuen siitä, mitä kehonosaa haluat työstää, tulisi sinun asettua niin, että oma kehonpainosi ja liikkeesi tekevät työn puolestasi. Monet kokevat foamrollerin käytön kivuliaaksi ja siltä se voi aluksi tuntuakin – aivan kuten hierontakin. Mitä kauemmin kuitenkin jatkat, sitä enemmän tunnet kehon rentoutuvan ja kivun katoavan.

Koska foamrolleria ei tulisi käyttää?

Sinun ei tulisi käyttää foamrolleria mikäli olet haavoittanut itsesi esimerkiksi venäyttämällä jonkin kehonosasi. Tällöin sinun tulisi ensin odottaa, että venähtänyt kohta paranee. Suurimmassa osassa vammoja ja vaurioita verenkierron lisääminen tekee hyvää, mutta vaurio saattaa olla niin herkkä, että se ärtyy tai pahenee foamrollerin käytöstä. Odota siis muutama päivä ennen kuin alat käyttämään foamrolleriasi. Foamrolleria ei myöskään tulisi käyttää, jos sen käyttö sattuu huomattavasti eikä helpotu rullatessa. Silloin kipuun saattaa olla muita piileviä syitä normaalin lihassäryn sijaan. 

Miten käytän foamrolleria?

  1. Aloita painamalla lihaksen keskeltä, jotta veri lähtee kiertämään. Tee näin muutaman sekunnin ajan, jolloin tämä toimii lämmittelynä.
  2. Ala sitten rullaamaan kipeää lihasta edestakaisin foamrollerin päällä, kunnes tunnet lihaksen rentoutuvan.
  3. Pysäytä kohtaan, jossa lihas on kipein ja pysy siinä muutaman sekunnin ajan ja jos pystyt voit pysyä siinä jopa minuutin. Toista muutaman kerran, kunnes kipu on poistunut ja lihas pehmentynyt.

Minkä foamrollerin ostan?

Valikoimastamme löytyy monenlaisia foamrollereita, jotka eroavat niin materiaalin kuin ulkonäönkin suhteen. Jotkin foamrollerit ovat piikikkäitä intensiivisemmän hieronnan takaamiseksi. Ne ovatkin hyvä vaihtoehto, mikäli olet tottunut foamrollerin käyttöön ja haluat viedä sen uudelle tasolle. Jos taas olet aloittelija voisi tavallinen tasainen malli olla parempi valinta sinulle. Tasainen foamrolleri ei hiero yhtä intensiivisesti, mutta jos et ole koskaan aikaisemmin kokeillut foamrolleria, on tasainen malli enemmän kuin tarpeeksi. Itseasiassa monet suosivat tasaista mallia piikikkään mallin sijaan, sillä he kokevat piikit kivuliaiksi – kaikki riippuu oikeastaan siitä, kuinka kipeä lihas on foamrolleria käytettäessä.

Jos haluat ostaa foamrollerin kotisi olohuoneeseen, suosittelemme ostamaan sen kivassa värissä, jotta voit pitää sitä esillä häpeilemättä. Merkiltä Casall löytyy moderni korkista valmistettu malli, joka sulautuu hyvin mihin tahansa ympäristöön!

Foamrollerit ja selkäkipu

Monet tykkäävät käyttää foamrollereita selkäkivun lievittämiseksi, mutta on monta hyvää syytä olla varovainen selkärankaa rullatessa. Ensinnäkin foamrollerin kanssa tulisi olla todella varovainen säärtä hieroessa ja toiseksi selkärangan kohdalla. Pidä mielessä, että pitkäaikaista selkäkipua ei yleensä saa lievitettyä vain yhdestä kohtaa selkää. Sen sijaan ongelman lähteenä on usein liian lyhyt hamstring-lihas, eli takareiden lihas. Mikäli haluat lievittää kipua foamrollerin avulla, suosittelemme, että rullaat takareisiäsi aivan ensimmäiseksi. Asetu foamrollerin päälle niin, että koko painosi on keskittynyt reitesi päälle. Hengitä syvään muutaman kerran ja aloita sitten rullaamaan reittä edestakaisin. Tarvitset käsiesi tukea. Toista kunnes tunnet selkäkivun lievittäneen. Sitten voitkin kokeilla joitakin yleisistä venytys harjoituksista.

Kaiken kaikkiaan, mikäli haluat kokeilla hieroa selkärankaasi ja venyttää selkääsi foamrollerin avulla, tulisi sinun aloittaa hyvin varovaisesti. Makaa selälläsi ja aseta foamrolleri lapaluidesi alle. Nosta sitten takapuolesi maasta samoin kuin tekisit lantionnostoja. Kädet tulisi mielellään ristiä rinnan päälle, mutta jos haluat voit käyttää niitä lisätasapainon saavuttamiseksi. Sitten rullaat edestakaisin kuten normaalisti. Jos huomaat, että jotkin lihakset ovat toisia kipeämpiä, pysy hetki niiden kohdalla, kuten normaaleja lihaksia rullatessakin. Pidä mielessä, että selkärangan alaosa on yleensä herkempi kuin sen yläosa. Ole siis tällöin todella varovainen rullatessasi tätä osaa ja vältä sitä kokonaan sen ollessa erittäin tunnoton tai jäykkä.

Foamrollerit - Näytetään: 25 tuotetta