0 : : 0 : : 0 -25% lämpimistä uutuuksista!

Lajittele tuotteita

Tuotemerkit
Näytä kaikki Piilota
Urheilulajit
Näytä kaikki Piilota
Värit
Näytä kaikki Piilota
Koot
Näytä kaikki Piilota

Salikengät

Kaikki tietävät, että juostessa on tärkeää olla juoksukengät, mutta aivan yhtä tärkeää on, että kuntosalilla harjoitellessa on salikengät. Esimerkiksi painoja nostaessa on tärkeää olla tukevat painonnostokengät, jotka vähentävät myös loukkaantumisriskiä merkittävästi. Millaiset salikengät tarvitset riiippuu siitä, kuinka treenaat kuntosalilla. Löydät valikoimastamme sekä painonnostokenkiä, X-fitkenkiä sekä tavallisia salikenkiä suosikkimerkeiltä, kuten Puma, Nike, Reebok ja adidas sekä monia muita merkkejä. Löydät meiltä laajan valikoiman kenkiä, etsit sitten kenkiä naisille, miehille tai lapsille.

Minkälaisia salikenkiä on olemassa?

Joskus tuntuu siltä, että kaikki salitreeni on lähes samanlaista, mutta se ei kuitenkaan pidä paikkansa. Riippuen siitä teetkö X-fit-treenin, kiertoharjoittelun, juoksetko vai nostatko raskaita painoja, löytyy jokaiselle harjoittelulle juuri sopivat kengät. On hyvä hankkia salikengät, jotka sopivat harjoitteluun, jota teet usein, mutta koska monet pitävät vaihtelusta, ei useammasta kenkäparista ole haittaa – päinvastoin. Jos esimerkiksi nostat painoja juoksukengissä, saattavat kenkien iskunvaimennus aiheuttaa sen, että jalkasi muljahtavat painon laskeutuessa ja riskinä on loukkaantuminen. Samoin spinning-tunti joustavissa xfti-kengissä aiheuttaa vain kramppeaja jalkoihisi. Salikengät ovat laaja kategoria useine alakategorioineen, mutta meille on tärkeää, että löydät juuri sinulle sopivat kengät. Tanssitunneille pehmeät salikengät ovat parhaat, kyykkyihin sopivat painonnostokengät tai kengät hyvällä lattiatuntumalla riippuen omista mieltymyksistäsi. Ylävartalotreeniin taas sopivat lähes kaikki kengät. 

Mitkä X-fit-kengät?

X-fit-harjoitteluun tarvitset kengät, jotka kestävät hyppimistä ja sivuttaista kuormitusta sekä joissa on hyvä pito. Yleinen harhaluulo on, että X-fitiin sopii tavalliset juoksukengät, mutta todellisuudessa niitä on hyvä välttää. X-fit asettaa varusteillesi kovat vaatimukset ja kengillesi, joiden on sovittava lajiin kuuluviin harjoitteisiin. X-fit-kengät ovat tukevat, jotta voit nostaa raskaita painoja. Samasta syystä kengissä on hyvä pito, jotta pysyt tukevasti paikallaan nostaessasi, hypätessäsi tai tehdessäsi muita nopeita liikkeitä. Tukevat kengät vähentävät loukkaantumisriskiä, koska jokainen polven ja nilkan pienikin tärähdys saattaa epäsopivissa kengissä johtaa loukkaantumiseen. Et tahdo murehtia epäsopivista ja liian pehmustetuista kengistä kesken harjoituksen. X-fit-kengissä on usein myös tilaa varpaissa, jotta voit kurottaa niillä kunnolla ja saavuttaa paremman kontaktin lattiaan. Kengissä saattaa olla myös vahvistettu osa köyttä kiipeämistä varten tai kanta, joka liukuu hyvin seinää vasten käsiseisontapunnerruksia tehdessä. 

Mitkä ovat painonnostokengät?

Lyhyesti sanottuna painonnostokengät on suunniteltu kyykkääviin liikkeisiin painonnostotangon kanssa. Toisin sanoen painonnostokengät ovat salikengät erityisesti painonnostoon. Erona tavallisiin salikenkiin tai X-fit-kenkiin on, että painonnostokengät ovat erityiset vakaat ja tukevat. Painonnostokenkä ei litistyisi edes rekka-auton painon alla toisin kuin tavallinen salikenkä. Kuvittele, mitä tapahtuisi jos teet kyykkyjä 100kg paino selässäsi ja paino laskeutuukin vinoon? Jos käyt salilla edes jonkun verran, olet varmasti nähnyt painonnostokengät painonnostotankojen lähettyvillä. Nämä kengät tulevat siis tarpeeseen, jos aiot nostaa suuria painoaja. Mitä enemmän painoja tangolla, sitä kovemman pohjallisen tarvitset kenkiisi. Alussa suuri osa pohjallisista oli valmistettu puusta, mutta nykypäivänä ne valmistetaan yleisimmin muovista. Yhdistävänä tekijänä on edelleen korkea kanta. Painonnostokengissä on myös erityisen korkea droppi, eli korkeusero jalkaterän ja kantapään välillä. Painonnostokengän droppi voi vaihdella naisten ja miesten mallien välillä, mutta yleensä se on 22 millimetrin luokkaa. Kengissä on korkea droppi, koska korkeiden painojen kanssa kulma on parempi. Tekniikka on kenkien ansiosta myös helpompi saada osumaan oikeaan, joka auttaa painoa jakautumaan oikein ja saat enemmän irti treenistäsi. 

Pidä nämä asiat mielessä hankkiessasi salikengät

Kun alat etsiä salikenkiä, pohdi ensin, minkälaiseen käyttöön kengät tulevat. Salikenkien tulee sopia liikkeisiin ja harjoituksiin, joita teet ja siksi voi olla hyödyllistä hankkia muutama pari eri käyttötarkoituksiin. Esimerkiksi treeni, jossa on useita hyppyjä tarkoittaa, että vartaloosi kohdistuu viisinkertainen oman painosi rasite, jolloin iskunvaimennus kengissä on hyödyksi. Painonnostossa taas saat painonnostokengillä hyvän tasapainon sekä kontaktin lattiaan. Myös esimerkiksi spinningiin on olemassa tietynlaiset kengät, joilla saat treenistäsi enemmän irti.

Kuinka löytää sopivat salikengät?

Yksi hyvä tapa on kurkata Sportamore Magazinen tuotetestit eri salikengistä. Ehkä niistä löytyy nopeastikin uusi suosikkisi. Testit antavat katsauksen kengistä ja selkeän kuvauksen siitä, mihin ne sopivat. Voit myös ottaa yhteyttää palkittuun asiakaspalveluumme, mikäli sinulla on kysyttävää. Voit tottakai myös tilata muutamankin eri mallin, kokeilla niitä kotona ja palauttaa ne, joita et tarvitse. Ilmaisen palautuksen ansiosta se käy helposti ja kätevästi. Sekä ostokokemuksesi että treenisi on meille tärkeää, eli älä epäröi kääntyä puolemme, jos mieleesi herää kysyttävää! 

Kuinka salikenkien tulee istua?

Kun ostat Sali- tai treenikengät, on niiden istuvuus kaikista tärkein tekijä. Myöskään salikengät eivät saa olla liian pienet, varsinkaan kenkien kärjestä. Jos kengissä ei ole tarpeeksi tilaa varpaille, aiheuttavat kengät hankautumia, painavat ne kynsiä ja aiheuttavat epämiellyttävää tunnetta. Liian suuret kengät taas eivät tue jalkoja tarpeeksi hyvin ja ne aiheuttavat väsymystä ja kramppeja jaloissa, koska joudut jännittämään jalkojasi. Kantapään on kaikissa salikengissä – oli kyse sitten X-fit-kengistä, painonnostokengistä tai tavallisista treenikengistä – istuttava kunnolla ja tiiviisti, ilman kantapään taakse jäävää aukkoa. Jos huomaat liian myöhään, että kantapään taakse jää tilaa, googlaa niin kutsuttu “juoksijan solmu”, jolla saat kenkäsi istumaan tiiviisti ja hyvin kantapään takaa.

Salikenkien hoito

Kenkien hoito-ohjeet vaihtelevat eri kengillä. Tarkista aina kenkiesi hoito-ohjeet, ne eivät usein kestä pyykinpesukonetta. Kengät voi sen sijaan puhdistaa harjaamalla pois mahdollinen lika ja pesemällä irtonaisen pohjallisen käsin. Osa laittaa salikenkänsä pakastimeen silloin tällöin poistaakseen epätoivotut hajut. Tehokkain tapa on kuitenkin vaihtaa sukat ja tuulettaa kengät aina treenin jälkeen. Ainakin näin vältyt siltä, että kenkäsi saavat koko treenikassisi haisemaan. Kunnon hikitreenin jälkeen kengät voi myös täyttää paperilla, joka imee kosteuden itseensä ja kengät kuivuvat ennen kuin hiki imeytyy kenkiin. Tuuleta kenkiä usein äläkä käytä samoja kenkiä sisä- ja ulkotiloissa treenaamiseen. 

Millaisia ovat tämän vuoden trendit?

Aivan kuin tennareiden kanssa, eivät valkoiset salikengät ole koskaan huono valinta, paitsi että ne likaantuvat helposti. Siitä huolimatta herkän värin ei tarvitse olla huono asia. Kun hienot, valkoiset salikenkäsi alkavat värjäytyä, saattaa se olla myös merkki siitä, että on aika vaihtaa uusiin. Varsinkin iskunvaimennetut kengät on hyvä vaihtaa säännöllisesti, yleensä noin vuoden välein. Painonnostokengistä suosittelemme kurkkaamaan ainakin Reebok Legacy Lifter -kengät, jotka ovat todennäköisesti kengät, joihin törmäät useimmiten salilla, poikkeuksena adidas Powerlifter -kengät. X-fit-kengistä kannattaa tutustua Reebok Nano -kenkiin sekä Nike Metconeihin.

Salikengät - Näytetään: 113 tuotetta

  • Pikasuodatin:
  • Tuotemerkit
    Näytä kaikki Piilota
  • Koot
    Näytä kaikki Piilota
  • Värit
    Näytä kaikki Piilota
  • Hinta
    Näytä kaikki Piilota
  • Näytetään 60 / 113 tuotteesta