Toimitamme tilaukset perille ennen jouluaAvokauppa 24.1.2020 astiOsta nyt, maksa tammikuun lopussa
0 : : 0 : : 0 Jopa 30% alennus suosikkimerkeiltä!
stabila-skor generic

Tukevat kengät

0 tuotetta

Tukevat kengät

Tavallinen harhaluulo on, että tottuneimmat juoksijat tarvitsevat eniten tukevia juoksukenkiä, koska he juoksevat enite. Todellisuudessa asia on juurikin päinvastoin. Jos sinulla on pronaatiota, vammoja tai olet aloitteleva juoksija, tarvitset todennäköisesti tukevat juoksukengät. Sportamoren valikoimasta löydät tukevia juoksukenkiä niin miehille, naisille kuin lapsillekin suosikkimerkeiltä, kuten Nike, adidas, Asics, Hoka One One, Suunto ja New Balance. Sportamore Magazinesta löydät myös juoksukenkätestimme, jossa kokenut testipaneelimme laittoi erityisen tukevat juoksukengät testiin. 

Miksi valita tukevat juoksukengät?

Tukevat kengät tekevät juoksusta hellävaraisempaa, mikäli vartalosi ei kestä juoksun aiheuttamaa rasitusta. Monille suositellaan tukevia juoksukenkiä pronaatiosta johtuen, minkä vuoksi erityisen tukevia juoksukenkiä kutsutaan joskus pronaatiokengiksi. Pronaatio tarkoittaa sitä, että joko lantion, polven tai nilkan kulma saa jalkasi taittamaan sisäänpäin juostessasi. Saattaa olla, että pronaatio on jäänyt sinulta huomaamatta, mutta huomaat sen juostessasi kipuna jalkapohjan sisäreunassa, aivan isovarpaan alla. Vääränlaiset juoksukengät ovat usein myös syynä juoksijoiden kulumiin ja rasitusvammoihin, jotka olisi voitu välttää tukevilla juoksukengillä, joka korjaa juoksuaskeleen. 

Toinen tavallinen syy tukevien juoksukenkien hankintaan on uusi tai vanha vamma. Esimerkiksi jalkapallossa ja salibandyssa jalkojen ja polvien vammat ovat todella tavallisia. Erityisesti vamman kanssa erityisen tukeva juoksukenkä on erittäin tärkeä. Juoksukengän iskunvaimennuksen ansiosta et tömähdä maahan joka askeleella. Jos sinulla on vamma ja juokset ilman kunnollista iskunvaimennusta, aiheuttaa se mitä todennäköisemmin kipua. Siksi iskunvaimennus on vähintää yhtä tärkeää kuin kenkien tukevuus. 

Kun kyseessä on laji, kuten jalkapallo, käsipallo tai jääkiekko, on tekniikalla erityisen suuri rooli, mutta myös juoksussa on useita tekniikkaan liittyviä osa-alueita, jotka on hyvä muistaa. Usein sanotaan, että jokainen juoksuaskel on ainutlaatuinen, mutta samat säännöt pätevät kaikkiin. Suora pystyasento on avainasemassa, jotta laskeudut jalallesi oikein, mutta aloittelevalle juoksijalle se on helpommin sanottu kuin tehty. Ajattele, että jalkasi laskeutuu vartalosi alle, ei liian kauas vartalosta ja kanta ensin. Jos et ole täysin varma juoksutekniikastasi, on tukeva juoksukenkä suositeltava valinta. Neutraalit ja kevyet juoksukengät ilman pronaatiotukea ovat seuraava askel, kun tunnet itsesi varmaksi tekniikkasi kanssa, siihen asti tukevat juoksukengät sopivat useimmille. 

Mitä eroa on tukevilla ja tavallisilla juoksukengillä?

Tukevat juoksukengät ovat rakennettu eri tavalla kuin tavalliset juoksukengät, erityisesti pohjallisen osalta. Tavallisessa juoksukengässä on usein litteämpi sisäpohjallinen, joka tukee jalkapöydän kaarta vähemmän (eli vähemmän pronaatiotukea). Tukevissa juoksukengissä on usein myös neutraalia juoksukenkää vahvistetumpi kantapää. Asics-kengillä on tukevien juoksukenkien maine, mutta myös Nike Pegasus- ja adidas UltraBoost -kengät ovat saatavana erityisen tukevana.

Ota nämä asiat huomioon ostaessasi juoksukengät

Etsiessäsi tukevia juoksukenkiä on tärkeintä muistaa, että jokainen juoksutyyli on uniikki. Jos ihmettelet miksi juoksu aiheuttaa kipua, etkä tiedä siihen syytä, suosittelemme kääntymään asiantuntijan puoleen, esimerkiksi kiropraktikko tai naprapaatti voi löytää vaivan syyn. Pronaatio on tavallinen vaiva, mutta juoksun aiheuttamaan kipuun löytyy useita eri syitä. Kun tiedät, onko kyseessä pronaatio vai jokin muu, tutustu Sportamoren valikoimaan. Löydät meiltä juoksukenkiä esimerkiksi Asicsen, Niken, adidaksen ja monien muiden merkkien valikoimasta, sekä tuetulla jalkapöydän kaarella että ilman. 

Mitä eroja on tukevien juoksukenkien välillä?

Tukevien juoksukenkien eri mallit eroavat toisistaan esimerkiksi iskunvaimennukseltaan ja kantapään ja jalkaterän korkeuseroiltaan. “Droppi” eli kengän kantaosan ja päkiäosan korkeusero on normaalisti noin 10mm molemmin puolin, mutta erot voivat olla suurempiakin. Millainen droppi sopii kenellekin on yleensä makuasia, mutta se vaikuttaa myös siihen, kuinka jalka osuu juostessa maahan. Korkean dropin ansiosta kantapää osuu juostessa maahan aikaisemmin kuin kengillä, joissa on matala droppi. Siksi monet ammattijuoksijat, joiden tekniikka on hiottu huippuunsa, juoksevat kengillä, joissa droppi on matala. Mikäli olet tottumattomampi juoksija, voi korkeasta dropista tukevissa juoksukengissä olla hyöytä, sillä usein korkeampi kanta tarkoittaa myös hieman lisävaimennusta. 

Toinen ero tukevissa kengissä on mille vuodenajalle kengät on suunniteltu. Kesäkäyttöön tarkoitetut kengät ovat ulkopinnaltaa ohuempaa ja hengittävämpää materiaalia, joka on hyödyksi lämpötilan noustessa. Lämpimässä säässä tukevien juoksukenkien on hyvä hengittää tehokkaasti tai kengät hankaavat. Talven kylminä kuukausina ei taas ole miellyttävä juosta ohuissa juoksukengissä, joihin kylmä ilma pääsee helposti sisään. Siksi tukevat kengät jämerämmällä pohjalla, jotka kestävät tuulta, vettä ja lunta ovat mieluisampi vaihtoehto. Juoksukengät, joiden pohjat on suunniteltu lumisella säällä juoksuut ovat jämäkämmät kuin tavallisen, neutraalit juoksukengät ovat. Tutustu esimerkiksi Asicsen, Icebugin ja Salomonin valikoimiin! 

Kuinka löydän oikeanlaiset tukevat juoksukengät?

Kuten sanottu, jokaisen juoksijan askel on ainutlaatuinen ja ensin sinun on selvitettävä tarvitsetko pronaatiotuetut kengät. Kun tämä on tiedossa, voit aloittaa tukevien juoksukenkien etsimisen, joko pienellä tai suuremmalla jalkapohjan kaaren tuella. Kun olet löyänyt kengät, joiden tuotekuvaus vastaa etsimääsi, seuraava vaihe on luonnollisesti kenkien kokeilu. Sprotamoren ilmaisen palautuksen ansiosta voit klikata kotiin useammankin parin, jotta voit kokeilla niitä rauhassa. Näin voit helposti kokeilla, mitkä tukevat juoksukengät sopivat sinulle ja lähettää takaisin ne, joita et tarvitse. 

Jos sinulla on kysyttävää ennen ostopäätöksen tekoa, voit aina soittaa asiantuntevaan asiakaspalveluumme. He osaavat asiansa ja vastaavat mielellään kysymyksiin istuvuudesta, kokoeroista ja tukevuudesta. Oletko epävarma dropista? Kysy meiltä lisää. Vinkkinä kannattaa valita sinulle tuttu merkki, josta pidät. Tällöin koko ja istuvuus suurimmalla todennäköisyydellä osuvat oikeaan. 

Kuinka tukevien juoksukenkien tulee istua?

Istuvuus tukevissa juoksukengissä on yhtä tärkeä kuin kaikissa juoksukengissä. Esimerkiksi Asicsen, Niken ja adidaksen asiantuntijat yleensä suosittelevat, että juoksukengän kärjessä ei tule olla 0,5-1cm enempää tilaa. On myös tärkeää, etteivät kengät ole liian löysät, jolloin kengät liikkuvat jaloissasi ja aiheuttavat hiertymiä. Vain hieman ilmaa kenkien kärjessä on juuri hyvä.

Kantapäästä kenkien taas on istuttava mahdollisimmat tiiviisti niin tukevissa kuin neutraaleissakin juoksukengissä. Usein kengissä tuntuu olevan pieni väli kantapään kohdalla, mutta tätä tulee ehdottomasti välttää. Kengät eivät välttämättä istu täydellisesti ensimmäisellä kokeilulla, mutta siihen löytyy ratkaisu. Googlaa “juoksijan solmu”, jonka avulla juoksukenkäsi istuvat napakammin ja pääset eroon ylimääräisestä tilasta kantapään takana. 

Vaikka juoksukenkien koko on tärkeää, on istuvuus vähintään yhtä tärkeässä roolissa.Juoksukenkä ei saa olla liian tiukka, mutta ei myöskään liian leveä. Jos tukevat juoksukenkäsi ovat liian kapeat, huomaat sen luultavasti heti, kun kengän kangas menee kengän pohjan yli astuessasi kengällä. Se on selvä merkki siitä, että tarvitset leveämmän juoksukengän. Liian leveän kengän tunnistaa juostessa, tällöin jalkoihin tulee helposti kramppeja, koska joudut jännittämään varpaitasi, Jännityksen vuoksi jalkasi väsyvät nopeammin, koska happi ei kulje normaalisti. Testaa siis kenkiä kunnolla kotona ja nauti sitten juoksulenkeistäsi!

Tukevat kengät

Tavallinen harhaluulo on, että tottuneimmat juoksijat tarvitsevat eniten tukevia juoksukenkiä, koska he juoksevat enite. Todellisuudessa asia on juurikin päinvastoin. Jos sinulla on pronaatiota, vammoja tai olet aloitteleva juoksija, tarvitset todennäköisesti tukevat juoksukengät. Sportamoren valikoimasta löydät tukevia juoksukenkiä niin miehille, naisille kuin lapsillekin suosikkimerkeiltä, kuten Nike, adidas, Asics, Hoka One One, Suunto ja New Balance. Sportamore Magazinesta löydät myös juoksukenkätestimme, jossa kokenut testipaneelimme laittoi erityisen tukevat juoksukengät testiin. 

Miksi valita tukevat juoksukengät?

Tukevat kengät tekevät juoksusta hellävaraisempaa, mikäli vartalosi ei kestä juoksun aiheuttamaa rasitusta. Monille suositellaan tukevia juoksukenkiä pronaatiosta johtuen, minkä vuoksi erityisen tukevia juoksukenkiä kutsutaan joskus pronaatiokengiksi. Pronaatio tarkoittaa sitä, että joko lantion, polven tai nilkan kulma saa jalkasi taittamaan sisäänpäin juostessasi. Saattaa olla, että pronaatio on jäänyt sinulta huomaamatta, mutta huomaat sen juostessasi kipuna jalkapohjan sisäreunassa, aivan isovarpaan alla. Vääränlaiset juoksukengät ovat usein myös syynä juoksijoiden kulumiin ja rasitusvammoihin, jotka olisi voitu välttää tukevilla juoksukengillä, joka korjaa juoksuaskeleen. 

Toinen tavallinen syy tukevien juoksukenkien hankintaan on uusi tai vanha vamma. Esimerkiksi jalkapallossa ja salibandyssa jalkojen ja polvien vammat ovat todella tavallisia. Erityisesti vamman kanssa erityisen tukeva juoksukenkä on erittäin tärkeä. Juoksukengän iskunvaimennuksen ansiosta et tömähdä maahan joka askeleella. Jos sinulla on vamma ja juokset ilman kunnollista iskunvaimennusta, aiheuttaa se mitä todennäköisemmin kipua. Siksi iskunvaimennus on vähintää yhtä tärkeää kuin kenkien tukevuus. 

Kun kyseessä on laji, kuten jalkapallo, käsipallo tai jääkiekko, on tekniikalla erityisen suuri rooli, mutta myös juoksussa on useita tekniikkaan liittyviä osa-alueita, jotka on hyvä muistaa. Usein sanotaan, että jokainen juoksuaskel on ainutlaatuinen, mutta samat säännöt pätevät kaikkiin. Suora pystyasento on avainasemassa, jotta laskeudut jalallesi oikein, mutta aloittelevalle juoksijalle se on helpommin sanottu kuin tehty. Ajattele, että jalkasi laskeutuu vartalosi alle, ei liian kauas vartalosta ja kanta ensin. Jos et ole täysin varma juoksutekniikastasi, on tukeva juoksukenkä suositeltava valinta. Neutraalit ja kevyet juoksukengät ilman pronaatiotukea ovat seuraava askel, kun tunnet itsesi varmaksi tekniikkasi kanssa, siihen asti tukevat juoksukengät sopivat useimmille. 

Mitä eroa on tukevilla ja tavallisilla juoksukengillä?

Tukevat juoksukengät ovat rakennettu eri tavalla kuin tavalliset juoksukengät, erityisesti pohjallisen osalta. Tavallisessa juoksukengässä on usein litteämpi sisäpohjallinen, joka tukee jalkapöydän kaarta vähemmän (eli vähemmän pronaatiotukea). Tukevissa juoksukengissä on usein myös neutraalia juoksukenkää vahvistetumpi kantapää. Asics-kengillä on tukevien juoksukenkien maine, mutta myös Nike Pegasus- ja adidas UltraBoost -kengät ovat saatavana erityisen tukevana.

Ota nämä asiat huomioon ostaessasi juoksukengät

Etsiessäsi tukevia juoksukenkiä on tärkeintä muistaa, että jokainen juoksutyyli on uniikki. Jos ihmettelet miksi juoksu aiheuttaa kipua, etkä tiedä siihen syytä, suosittelemme kääntymään asiantuntijan puoleen, esimerkiksi kiropraktikko tai naprapaatti voi löytää vaivan syyn. Pronaatio on tavallinen vaiva, mutta juoksun aiheuttamaan kipuun löytyy useita eri syitä. Kun tiedät, onko kyseessä pronaatio vai jokin muu, tutustu Sportamoren valikoimaan. Löydät meiltä juoksukenkiä esimerkiksi Asicsen, Niken, adidaksen ja monien muiden merkkien valikoimasta, sekä tuetulla jalkapöydän kaarella että ilman. 

Mitä eroja on tukevien juoksukenkien välillä?

Tukevien juoksukenkien eri mallit eroavat toisistaan esimerkiksi iskunvaimennukseltaan ja kantapään ja jalkaterän korkeuseroiltaan. “Droppi” eli kengän kantaosan ja päkiäosan korkeusero on normaalisti noin 10mm molemmin puolin, mutta erot voivat olla suurempiakin. Millainen droppi sopii kenellekin on yleensä makuasia, mutta se vaikuttaa myös siihen, kuinka jalka osuu juostessa maahan. Korkean dropin ansiosta kantapää osuu juostessa maahan aikaisemmin kuin kengillä, joissa on matala droppi. Siksi monet ammattijuoksijat, joiden tekniikka on hiottu huippuunsa, juoksevat kengillä, joissa droppi on matala. Mikäli olet tottumattomampi juoksija, voi korkeasta dropista tukevissa juoksukengissä olla hyöytä, sillä usein korkeampi kanta tarkoittaa myös hieman lisävaimennusta. 

Toinen ero tukevissa kengissä on mille vuodenajalle kengät on suunniteltu. Kesäkäyttöön tarkoitetut kengät ovat ulkopinnaltaa ohuempaa ja hengittävämpää materiaalia, joka on hyödyksi lämpötilan noustessa. Lämpimässä säässä tukevien juoksukenkien on hyvä hengittää tehokkaasti tai kengät hankaavat. Talven kylminä kuukausina ei taas ole miellyttävä juosta ohuissa juoksukengissä, joihin kylmä ilma pääsee helposti sisään. Siksi tukevat kengät jämerämmällä pohjalla, jotka kestävät tuulta, vettä ja lunta ovat mieluisampi vaihtoehto. Juoksukengät, joiden pohjat on suunniteltu lumisella säällä juoksuut ovat jämäkämmät kuin tavallisen, neutraalit juoksukengät ovat. Tutustu esimerkiksi Asicsen, Icebugin ja Salomonin valikoimiin! 

Kuinka löydän oikeanlaiset tukevat juoksukengät?

Kuten sanottu, jokaisen juoksijan askel on ainutlaatuinen ja ensin sinun on selvitettävä tarvitsetko pronaatiotuetut kengät. Kun tämä on tiedossa, voit aloittaa tukevien juoksukenkien etsimisen, joko pienellä tai suuremmalla jalkapohjan kaaren tuella. Kun olet löyänyt kengät, joiden tuotekuvaus vastaa etsimääsi, seuraava vaihe on luonnollisesti kenkien kokeilu. Sprotamoren ilmaisen palautuksen ansiosta voit klikata kotiin useammankin parin, jotta voit kokeilla niitä rauhassa. Näin voit helposti kokeilla, mitkä tukevat juoksukengät sopivat sinulle ja lähettää takaisin ne, joita et tarvitse. 

Jos sinulla on kysyttävää ennen ostopäätöksen tekoa, voit aina soittaa asiantuntevaan asiakaspalveluumme. He osaavat asiansa ja vastaavat mielellään kysymyksiin istuvuudesta, kokoeroista ja tukevuudesta. Oletko epävarma dropista? Kysy meiltä lisää. Vinkkinä kannattaa valita sinulle tuttu merkki, josta pidät. Tällöin koko ja istuvuus suurimmalla todennäköisyydellä osuvat oikeaan. 

Kuinka tukevien juoksukenkien tulee istua?

Istuvuus tukevissa juoksukengissä on yhtä tärkeä kuin kaikissa juoksukengissä. Esimerkiksi Asicsen, Niken ja adidaksen asiantuntijat yleensä suosittelevat, että juoksukengän kärjessä ei tule olla 0,5-1cm enempää tilaa. On myös tärkeää, etteivät kengät ole liian löysät, jolloin kengät liikkuvat jaloissasi ja aiheuttavat hiertymiä. Vain hieman ilmaa kenkien kärjessä on juuri hyvä.

Kantapäästä kenkien taas on istuttava mahdollisimmat tiiviisti niin tukevissa kuin neutraaleissakin juoksukengissä. Usein kengissä tuntuu olevan pieni väli kantapään kohdalla, mutta tätä tulee ehdottomasti välttää. Kengät eivät välttämättä istu täydellisesti ensimmäisellä kokeilulla, mutta siihen löytyy ratkaisu. Googlaa “juoksijan solmu”, jonka avulla juoksukenkäsi istuvat napakammin ja pääset eroon ylimääräisestä tilasta kantapään takana. 

Vaikka juoksukenkien koko on tärkeää, on istuvuus vähintään yhtä tärkeässä roolissa.Juoksukenkä ei saa olla liian tiukka, mutta ei myöskään liian leveä. Jos tukevat juoksukenkäsi ovat liian kapeat, huomaat sen luultavasti heti, kun kengän kangas menee kengän pohjan yli astuessasi kengällä. Se on selvä merkki siitä, että tarvitset leveämmän juoksukengän. Liian leveän kengän tunnistaa juostessa, tällöin jalkoihin tulee helposti kramppeja, koska joudut jännittämään varpaitasi, Jännityksen vuoksi jalkasi väsyvät nopeammin, koska happi ei kulje normaalisti. Testaa siis kenkiä kunnolla kotona ja nauti sitten juoksulenkeistäsi!