Toimitamme tilaukset perille ennen jouluaAvokauppa 24.1.2020 astiOsta nyt, maksa tammikuun lopussa

Nike & adidas jopa -30%

Vaatteet (24571)

Varusteet (5137)

Kevyet kengät

Kun juokset intervalleja tai yrität rikkoa omia ennätyksiäsi, niin haluat tietenkin tuntea itsesi kevyeksi ja nopeaksi. Silloin tarvitset kevyet kengät lähtiessäsi kuntopolulle. Jos sinulla on ollut vaikeuksia lyödä omia ennätyksiäsi juostessasi, saattaa kenkien valinta hyvinkin olla osasyyllinen siihen. Ja jos olet tottunut yrittämään parhaiden tuloksiesi parantamista tukevissa treenikengissä, niin tulet huomaamaan valtavan eron. Monille, jotka eivät ole testanneet kevyitä kenkiä aikaisemmin, siitä tulee kuin ahaa-elämys. Jo se sinänsä saa sinut lentämään kuntopolkua pitkin, sen puhtaan juoksunautinnon lisäksi, joka syntyy kevyissä kengissä juoksemisesta. 

Mikä on kevyt kenkä?

Kevyt kenkä on juoksukenkä, jolla on uskomattomana alhainen paino, ja josta on poistettu kaikki turhat, raskaat toiminnot. Koko kengän istuvuus on jalanläheinen, kenkä ympäröi jalkaa mukavalla tavalla ilman turhaa tukea jalkaholville tai kantapäälle. Tunnet tuskin, että sinulla on kengät jalassasi. Kevyt kenkä on itsestään selvä valinta kilpailuihin, sillä tunnet itsesi nopeaksi, kun sinulla on minimalistinen ja kevyt kenkä jalassasi, mutta myös siksi, että mallissa on usein matala droppi. Droppi on korkeusero ulkopohjan kantapään ja päkiäosan välillä ja se on täysin ratkaiseva siinä, kuinka ja mihin jalkasi ensikontakti alustaan osuu. Kengällä, jossa on matala droppi, on helpompi vetää jalka kokonaan lantion alapuolelle askeltaessa ja näin ollen säästää energiaa juoksun aikana. 

Millaiset kevyet kengät minun tulisi ostaa?

Kaikissa kevyissä kengissä on, kuten nimestäkin käy ilmi, alhainen paino. Mutta kengän istuvuus ja muoto saattavat vaihdella jonkin verran. Tietyt niin Asicsin kuin adidaksenkin mallit ovat ulkonäöltään kuin klassiset juoksukengät, mutta ne ovat erittäin ohuet, minimaaliset ja kevyet. Sitten on saatavana malleja, kuten Nike Free Run, jotka monessa tapauksessa muistuttavat paljasjalkakenkiä. Jos olet tottunut juoksija, joka haluaa todellakin juosta kevyistä kengistä kaikkein kevyimmällä, on paljasjalkakenkää muistuttava malli erilainen kokemus. Jos olet tottunut juoksija, mutta et kuulu eliittiin, ja haluat kevyen kilpailukengän, mutta et hae paljasjalkatunnetta, sinun kannattaa kokeilla kevyttä kenkää, jossa on kuitenkin vähän tukea jalan ympärillä. 

Ajattele tätä, kun olet ostamassa kevyitä kenkiä

Kun ostat kevyitä kenkiä, sinun tulee ottaa huomioon, että kevyet kengät sopivat parhaiten kokeneelle juoksijalle. Aloittelijalla ja juoksijalla, joka juoksee vain silloin tällöin, on yleensä tottumattomampi juoksuaskel ja hän tarvitsee sen vuoksi hellävaraisemman kengän vammojen ehkäisemiseksi. Sen vuoksi monet aloittelijat saavat vinkkejä vaimennetuista juoksukengistä, jotka varmistavat, että polvi-, lonkka- ja nilkkanivelet laskeutuvat pehmeästi juoksuaskeleessa. Kevyt kenkä, jossa on yleensä matala droppi, kuormittaa enemmän kehoa ja omaa juoksuaskeltasi, mutta antaa vastineeksi sinulle kimmoisan ponnistuksen askeleeseen sekä läheisen kosketuksen alustaan, joten sekä tunnet itsesi että tulet nopeammaksi. Toisin sanoen sekä tukevien juoksukenkien että kevyiden juoksukenkien hankkiminen on voittava yhdistelmä, riippumatta siitä, oletko eliittijuoksija, kokenut juoksija vai aloittelija. Käytä kevyitä kenkiä kilpailuissa tai halutessasi lyödä oman ennätyksesi ja vuorottele tukevien kenkien kanssa palautumistreenin aikana. 

Juoksukenkien hoito-ohjeet?

Vastaus on yksinkertainen, omista useita pareja. Kaikki juoksukengät eivät sovi kaikille alustoille ja maastoille. Se juoksukenkä, jota käytät juostessasi asfaltilla, tarvitsee vaimennetun välipohjan ja kenkä, jota käytät juostessasi maastossa, tarvitsee pitävän ulkopohjan ja kestävän päällisen. Ostamalla useamman kuin yhden parin juoksukenkiä varmistat, että et kuluta loppuun tiettyä paria aivan turhaan, vaan voit hyvin pitää kevyet kenkäsi tyylikkäinä ja raikkaina ilman naarmuja neulasista, asfaltista tai muusta, mitä ne eivät kestä. Kevyet kengät on yleisesti ottaen valmistettu mahdollisimman vähästä materiaalista alhaisen painon saavuttamiseksi. Jotta ne kestäisivät mahdollisimman kauan, sinun ei pidä käyttää niitä muilla juoksulenkeillä kuin niillä, joilla haluat hyvän suorituksen, sekä intervallitreenissä. Sen vuoksi sinulla tulisi olla toiset juoksukengät palautumislenkeille ja juoksulenkeille, joissa tempo on rauhallisempi. 

Tiesitkö tämän?

Kevyet kengät eivät ole ainoastaan vähemmän vaimennetut ja pienemmällä dropilla kuin tavalliset juoksukengät. Niillä on myös taipumus olla joustavammat kuin tukevat juoksukengät, minkä ansiosta voit flexata varpailla, sekä taivuttaa kenkiä sivusuuntaan. Jos et ole koskaan aikaisemmin testannut kevyttä kenkää, tulet kokemaan sen valtavana vapautena, joka antaa sen paljasjalkatunteen, jota usein haetaan kevyitä kenkiä etsittäessä. 

Alustan läheisestä kosketuksesta tulee yleensä nopeasti pidetty ominaisuus uusissa kevyissä kengissä, mutta se ei ole täysin ongelmatonta. Jos sinulla on esimerkiksi erittäin pronatoiva askel, vanha vamma tai olet lättäjalkainen, niin vähäinen vaimennus ja suuri joustavuus ovat pikemminkin ongelma kuin apu. Siinä tapauksessa sinun tulee hakea vähän vakaampia juoksukenkiä, jotka tukevat jalkaa juoksulenkin aikana. 

Ammattilaisvinkit

Yleinen virhe, jonka monet tekevät, kun he ovat treenanneet vähän aikaa ja tuntevat olonsa mukavaksi omalla juoksutreenillään, on se, että he testaavat kevyitä kenkiä ja juuttuvat niiden käyttämiseen. Juokseminen jatkuvasti kevyillä kengillä, juoksulenkkien pituudesta riippumatta, on yksi monista virheistä, jotka saattavat aiheuttaa kulumisvammoja juoksijoille. Sen vuoksi on erittäin tärkeää omistaa useampi kuin yksi pari juoksukenkiä, riippumatta siitä, kuinka tottunut juoksija olet. Kun aiot juosta pitkään etkä tähtää henkilökohtaisten ennätysten lyömiseen, vaan pikemminkin keskityt kehon palautumiseen, sinun tulee käyttää hyvin vaimennettua tukevaa kenkää. Eniten vaimennetut mallit löydät joko Hoka One Onelta tai adidakselta. Juoksukengät Bondi ja Clifton ovat Hoka Onen kaksi lippulaivaa ja rokkaavat sitä rullapohjatekniikkaa, josta merkki on tullut tunnetuksi, mutta jos haluat jotain vähän vaimeampaa, niin adidaksen UltraBoost on aina varma kortti.

Kevyet kengät

Kun juokset intervalleja tai yrität rikkoa omia ennätyksiäsi, niin haluat tietenkin tuntea itsesi kevyeksi ja nopeaksi. Silloin tarvitset kevyet kengät lähtiessäsi kuntopolulle. Jos sinulla on ollut vaikeuksia lyödä omia ennätyksiäsi juostessasi, saattaa kenkien valinta hyvinkin olla osasyyllinen siihen. Ja jos olet tottunut yrittämään parhaiden tuloksiesi parantamista tukevissa treenikengissä, niin tulet huomaamaan valtavan eron. Monille, jotka eivät ole testanneet kevyitä kenkiä aikaisemmin, siitä tulee kuin ahaa-elämys. Jo se sinänsä saa sinut lentämään kuntopolkua pitkin, sen puhtaan juoksunautinnon lisäksi, joka syntyy kevyissä kengissä juoksemisesta. 

Mikä on kevyt kenkä?

Kevyt kenkä on juoksukenkä, jolla on uskomattomana alhainen paino, ja josta on poistettu kaikki turhat, raskaat toiminnot. Koko kengän istuvuus on jalanläheinen, kenkä ympäröi jalkaa mukavalla tavalla ilman turhaa tukea jalkaholville tai kantapäälle. Tunnet tuskin, että sinulla on kengät jalassasi. Kevyt kenkä on itsestään selvä valinta kilpailuihin, sillä tunnet itsesi nopeaksi, kun sinulla on minimalistinen ja kevyt kenkä jalassasi, mutta myös siksi, että mallissa on usein matala droppi. Droppi on korkeusero ulkopohjan kantapään ja päkiäosan välillä ja se on täysin ratkaiseva siinä, kuinka ja mihin jalkasi ensikontakti alustaan osuu. Kengällä, jossa on matala droppi, on helpompi vetää jalka kokonaan lantion alapuolelle askeltaessa ja näin ollen säästää energiaa juoksun aikana. 

Millaiset kevyet kengät minun tulisi ostaa?

Kaikissa kevyissä kengissä on, kuten nimestäkin käy ilmi, alhainen paino. Mutta kengän istuvuus ja muoto saattavat vaihdella jonkin verran. Tietyt niin Asicsin kuin adidaksenkin mallit ovat ulkonäöltään kuin klassiset juoksukengät, mutta ne ovat erittäin ohuet, minimaaliset ja kevyet. Sitten on saatavana malleja, kuten Nike Free Run, jotka monessa tapauksessa muistuttavat paljasjalkakenkiä. Jos olet tottunut juoksija, joka haluaa todellakin juosta kevyistä kengistä kaikkein kevyimmällä, on paljasjalkakenkää muistuttava malli erilainen kokemus. Jos olet tottunut juoksija, mutta et kuulu eliittiin, ja haluat kevyen kilpailukengän, mutta et hae paljasjalkatunnetta, sinun kannattaa kokeilla kevyttä kenkää, jossa on kuitenkin vähän tukea jalan ympärillä. 

Ajattele tätä, kun olet ostamassa kevyitä kenkiä

Kun ostat kevyitä kenkiä, sinun tulee ottaa huomioon, että kevyet kengät sopivat parhaiten kokeneelle juoksijalle. Aloittelijalla ja juoksijalla, joka juoksee vain silloin tällöin, on yleensä tottumattomampi juoksuaskel ja hän tarvitsee sen vuoksi hellävaraisemman kengän vammojen ehkäisemiseksi. Sen vuoksi monet aloittelijat saavat vinkkejä vaimennetuista juoksukengistä, jotka varmistavat, että polvi-, lonkka- ja nilkkanivelet laskeutuvat pehmeästi juoksuaskeleessa. Kevyt kenkä, jossa on yleensä matala droppi, kuormittaa enemmän kehoa ja omaa juoksuaskeltasi, mutta antaa vastineeksi sinulle kimmoisan ponnistuksen askeleeseen sekä läheisen kosketuksen alustaan, joten sekä tunnet itsesi että tulet nopeammaksi. Toisin sanoen sekä tukevien juoksukenkien että kevyiden juoksukenkien hankkiminen on voittava yhdistelmä, riippumatta siitä, oletko eliittijuoksija, kokenut juoksija vai aloittelija. Käytä kevyitä kenkiä kilpailuissa tai halutessasi lyödä oman ennätyksesi ja vuorottele tukevien kenkien kanssa palautumistreenin aikana. 

Juoksukenkien hoito-ohjeet?

Vastaus on yksinkertainen, omista useita pareja. Kaikki juoksukengät eivät sovi kaikille alustoille ja maastoille. Se juoksukenkä, jota käytät juostessasi asfaltilla, tarvitsee vaimennetun välipohjan ja kenkä, jota käytät juostessasi maastossa, tarvitsee pitävän ulkopohjan ja kestävän päällisen. Ostamalla useamman kuin yhden parin juoksukenkiä varmistat, että et kuluta loppuun tiettyä paria aivan turhaan, vaan voit hyvin pitää kevyet kenkäsi tyylikkäinä ja raikkaina ilman naarmuja neulasista, asfaltista tai muusta, mitä ne eivät kestä. Kevyet kengät on yleisesti ottaen valmistettu mahdollisimman vähästä materiaalista alhaisen painon saavuttamiseksi. Jotta ne kestäisivät mahdollisimman kauan, sinun ei pidä käyttää niitä muilla juoksulenkeillä kuin niillä, joilla haluat hyvän suorituksen, sekä intervallitreenissä. Sen vuoksi sinulla tulisi olla toiset juoksukengät palautumislenkeille ja juoksulenkeille, joissa tempo on rauhallisempi. 

Tiesitkö tämän?

Kevyet kengät eivät ole ainoastaan vähemmän vaimennetut ja pienemmällä dropilla kuin tavalliset juoksukengät. Niillä on myös taipumus olla joustavammat kuin tukevat juoksukengät, minkä ansiosta voit flexata varpailla, sekä taivuttaa kenkiä sivusuuntaan. Jos et ole koskaan aikaisemmin testannut kevyttä kenkää, tulet kokemaan sen valtavana vapautena, joka antaa sen paljasjalkatunteen, jota usein haetaan kevyitä kenkiä etsittäessä. 

Alustan läheisestä kosketuksesta tulee yleensä nopeasti pidetty ominaisuus uusissa kevyissä kengissä, mutta se ei ole täysin ongelmatonta. Jos sinulla on esimerkiksi erittäin pronatoiva askel, vanha vamma tai olet lättäjalkainen, niin vähäinen vaimennus ja suuri joustavuus ovat pikemminkin ongelma kuin apu. Siinä tapauksessa sinun tulee hakea vähän vakaampia juoksukenkiä, jotka tukevat jalkaa juoksulenkin aikana. 

Ammattilaisvinkit

Yleinen virhe, jonka monet tekevät, kun he ovat treenanneet vähän aikaa ja tuntevat olonsa mukavaksi omalla juoksutreenillään, on se, että he testaavat kevyitä kenkiä ja juuttuvat niiden käyttämiseen. Juokseminen jatkuvasti kevyillä kengillä, juoksulenkkien pituudesta riippumatta, on yksi monista virheistä, jotka saattavat aiheuttaa kulumisvammoja juoksijoille. Sen vuoksi on erittäin tärkeää omistaa useampi kuin yksi pari juoksukenkiä, riippumatta siitä, kuinka tottunut juoksija olet. Kun aiot juosta pitkään etkä tähtää henkilökohtaisten ennätysten lyömiseen, vaan pikemminkin keskityt kehon palautumiseen, sinun tulee käyttää hyvin vaimennettua tukevaa kenkää. Eniten vaimennetut mallit löydät joko Hoka One Onelta tai adidakselta. Juoksukengät Bondi ja Clifton ovat Hoka Onen kaksi lippulaivaa ja rokkaavat sitä rullapohjatekniikkaa, josta merkki on tullut tunnetuksi, mutta jos haluat jotain vähän vaimeampaa, niin adidaksen UltraBoost on aina varma kortti.